Ustawa z dnia 15 grudnia 2022 r. o szczególnej ochronie niektórych odbiorców paliw gazowych w 2023 r. w związku z sytuacją na rynku gazu, wprowadziła możliwość ubiegania się o zwrot podatku VAT za gaz wykorzystywany do celów grzewczych.
WARUNKI I KRYTERIUM DOCHODOWE
Refundacja podatku VAT (dodatek gazowy) przysługiwać będzie gospodarstwu domowemu:
- które jako główne źródło ogrzewania wykorzystuje kocioł na paliwo gazowe, wpisany lub zgłoszony do centralnej ewidencji emisyjności budynków (dalej – CEEB),
- a którego przeciętne miesięczne dochody nie przekraczają:
- 2100 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego,
- 1500 zł na osobę w przypadku gospodarstwa wieloosobowego
osiągnięte w roku 2021 w przypadku wniosku złożonego w okresie od 1 stycznia do 31 lipca danego roku, w roku 2022 w przypadku wniosku złożonego w okresie od 1 sierpnia do 31 grudnia danego roku.
Równowartość VAT-u zwracana będzie na podstawie faktury za gaz.
O przyznanie refundacji podatku VAT można się ubiegać po otrzymaniu, a następnie opłaceniu pierwszej faktury VAT dokumentującej dostarczenie paliwa gazowego w okresie 01.01.2023 – 31.12.2023.
WYMAGANE DOKUMENTY
Do wniosku o zwrot podatku VAT za gaz należy załączyć:
- umowę zawartą przez odbiorcę paliw gazowych z przedsiębiorstwem energetycznym wykonującym działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami gazowymi lub jej kopię,
- fakturę dokumentującą dostarczenie paliw gazowych do tego odbiorcy przez to przedsiębiorstwo energetyczne,
- dowód uiszczenia zapłaty za tę fakturę.
- dokumenty stwierdzające wysokość dochodu osób w gospodarstwie domowym, w tym odpowiednio:
– oświadczenia wnioskodawcy o dochodach członków rodziny osiągniętych w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy, innych niż dochody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 27, art. 30b, art. 30c, art. 30e, art. 30f ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, - w indywidualnych przypadkach inne dokumenty i oświadczenia niezbędne do ustalenia wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka gospodarstwa domowego,
6.w przypadku osób posiadających gospodarstwo rolne:
– oświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonej w hektarach przeliczeniowych ogólnej powierzchni w roku kalendarzowym poprzedzającym okres zasiłkowy lub zaświadczenie właściwego organu gminy albo nakaz płatniczy,
– umowę dzierżawy – w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników, albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej,
– umowę o wniesieniu wkładów gruntowych – w przypadku wniesienia gospodarstwa rolnego do użytkowania przez rolniczą spółdzielnię
WNIOSKI
będzie można składać do dnia 29 lutego 2024 r. (lub 30 dni od dnia otrzymania faktury dokumentującej dostarczenie paliw gazowych):
- elektronicznie – podpisane za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego lub uwierzytelnione z wykorzystaniem profilu zaufanego
- tradycyjnie (papierowo) –w siedzibie Ośrodka Pomocy Społecznej Szamotułach Rynek 16-17.
Wniosek do wypełnienia można pobrać klikając w poniższy link:
pobierz wniosek o zwrot podatku VAT za paliwo gazowe w 2023 roku
Do wniosku należy dołączyć podpisane oświadczenie o przetwarzaniu danych osobowych do pobrania w poniższym linku:
pobierz oświadczenie o przetwarzaniu danych osobowych